۱۰ راهکار بهبود مهارت های ارتباطی

مهارت هیا ارتباطی

ارتباط موثر مهم ترین مهارت در زندگی افراد است که متاسفانه کمتر بر روی آن وقت صرف می شود. در این پست چندین راهکار برای بهبود مهارت های ارتباطی به شما معرفی می کنیم تا بتوانید مکالمات بهتری در زندگی اجتماعی خود داشته باشد.

۱به زبان بدن خود دقت کنید

مهارت های ارتباطی

در حالی که دست به سینه نشسته اید  اما به مخاطب خود می گویید در حال گوش کردن به حرف های او هستید , یعنی هنوز حواستان پرت است. حرکات غیر نوشتاری و یا غیر گفتاری ما بسیار بیشتر از آن چه که فکر می کنیم, برای مخاطبین ما معنادار خواهند بود.باید به این نکته توجه داشته باشیم که برای مثال ارتباط چشمی با اطرافیان, بدون گفتن حتی یک کلمه , نیز در دسته ی مهارت های ارتباطی جای دارند. سعی کنید دربرقراری ارتباط با اطرافیانتان  زبان بدن خود را مدیریت کنید.

۲خلاصی از مکالمات بیهوده و غیرضروری

i7piroy1y5gapxgngofv

با حذف کردن “من من کردن” در مکالمات روزمره ی خود, قاطع تر به نظر خواهید رسید. برای شروع گفتگو بهتر است به جای من من کردن, ریلکس باشید و کمی قبل از صحبت مکث کنید.

۳یک اسکریپت برای صحبت کوتاه و مناسبت های دیگر داشته باشید

مهارت های ارتباطی

صحبت کوتاه مهارتی است که خیلی از افراد نمی دانند. متد FORD یکی از استراتژی های یافتن تاپیک موردبحث است. در واقع مشا می توانید این صحبت های کوتاه را به راحتی با استفاده از به اشتراک گذاری اطلاعات با سایرین, به مکالمات طولانی تبدیل کنید.

۴داستان بگویید

مهارت های ارتباطی

داستان ها بسیار قدرتمند هستند. آن ها باعث فعال شدن مغز می شوند, می تواند افراد را متقاعدتر سازد و در نهایت به مکالمات بهتری با اطرافیان منجر شود. از طرفی داستان ها برای همیشه در ذهن ماندگار هستند.

۵سوال کنید و حرف مخاطب خود را تکرار کنید

مهارت های ارتباطی

وقتی از کسی می خواهید تا آخرین کلمات حرف های خود را تکرار کند, به این معناست که مشتاق هستید حرف های او را بشنوید. این موضوع حتی برای شکستن سکوت و ایجاد یک بحث کوچک می تواند موثر باشد. به جای اینکه مکالمه را با موضوعات پیش پا افتاده ای مثل آب و هوا شروع کنید, می توانید از مخاطبین خود سوال بپرسید و در پاسخ آن ها مشارکت کنید. این مهم است که خود را علاقه مند نشان دهید.

۶عواملی که باعث حواس پرتی میشوند را از خود دور کنید

مهارت های ارتباطی

این که موقع صحبت کردن کسی از موبایل خود استفاده کنیم, بسیار بی ادبانه خواهد بود. ممکن است نتوانیم حواس پرتی های متداول خود مانند تلفن همراه خود را کنار بگذاریم, اما بهتر است برای مدت کوتاهی به هنگام صحبت کردن مخاطب خود, به او نگاه کنیم. این کار به بهبود مهارت های ارتباطی کمک شایانی خواهد کرد.

۷ بحث خود را متناسب با مخاطبین خود انتخاب کنید

1389987961875192388

معمولا افرادی که در برقرای ارتباط با اطرافیان خود موفق هستند, پیام و بحث خود را متناسب با مخاطبین خود انتخاب می کنند. بهتر است قبل از صحبت کردن, نوع مخاطبین خود را بشناسید. برای مثال برقراری ارتباط با همکار و رئیس و یک کودک ۵ ساله با یکدیگر متفاوت است و نمی توان با همه ی آن ها به یک شکل رفتار کرد.

۸مختصر اما مفید و خاص صحبت کنید

مهارت های ارتباطی

سعی کنید همواره در ایمیل ای خود مختصر و مفید صحبت کنید و به دنبال حرف های حاشیه ای نباشید. عبارت مخفف BRIEF که اول کلمات Background, Reason, Information, End, Follow-up می باشند به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید بدون جا انداختن مطلب مودنظرتان, ایمیل کوتاه بنویسید.

۹همدلی کنید

1389987962204667972

برقراری ارتباط همانند جاده ی دوطرفه است. اگر تمرین کنید که از دیدگاه مخالف صحبت کنید, در بسیاری از مواقع می توانید نگرانی های احتمالی که در برقراری ارتباط با دیگران ایجاد می شود را کاهش دهید.

همدلی کردن با مخاطب خود باعث می شود بتوانید بخشی از ناگفته های  او را درک کنید و پاسخ موثرتری دریافت کنید.

۱۰شنونده ی واقعی باشید

مهارت های ارتباطی

بهترین راه برقراری ارتباط با سایرین این است که شنونده ی خوبی باشید و به دقت به حرف هایشان گوش دهید و میان حرف های او نپرید و حرف او را قطع نکنید.

منبع:lifehacker.com

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل شما محفوظ می ماند


*