درس سوم: چگون بدون دردسر وزن کم کنیم؟

ریچارد وایزمن - کاهش وزن - بدون دردسر

به این دو دایره‌ی آبی‌رنگ نگاه کنید. دایره‌ی آبی سمت راست  کمی بزرگتر از دایره‌ی آبی سمت چپ به نظر می‌رسد. اما در واقع اینطور نیست و این دو دایره هم‌اندازه هستند. احتمالا این اولین باری نیست که با چنین خطای دیدی مواجه شده‌اید و آخرین بار نیز نخواهد بود. اما چرا دایره‌ی سمت راست بزرگتر به نظر می‌رسد؟ آیا این خطای دید می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند؟  برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها و بیشتر، با ما در تن‌لیست همراه شوید.

درس های کوتاه روانشناسی با پروفسور ریچارد وایزمن

درس اول: تغییرات کوچک پیامد های بزرگی دارد

درس دوم: چرا باید در آشپزخانه یک آینه قرار داد؟

“این لباس چه رنگی است؟ آیا این خطوط صاف هستند؟ کدام یک از این شکل‌ها به صفحه نزدیکتر است؟” این روزها، این سوال‌ها و سوال‌های مشابه آن همراه با تصاویر مرتبط با آن‌ها به فراوانی در شبکه‎های اجتماعی یافت می‎شوند. سوالاتی که خواننده را به چالش دعوت می‌کند و معمولا بحث‌های جذابی بین کاربران ایجاد می‌کند. خطای دید به علت پردازش غلط مغز به خاطر وجود اشیا یا تصاویر گمراه‌کننده در کنار سوژه‌ی اصلی به وجود می‌آید.

تصویر یک خطای دید در بالا آمده است. در این تصویر دایره‌ی آبی سمت راست بزرگتر از دایره‌ی آبی سمت چپ به نظر می‌رسد در حالی که این چنین نیست. وقتی شکلی توسط شکل‌های بزرگتر احاطه شده باشد، به طور نسبی کوچکتر از آنچه که هست به نظر می‌رسد. در تصویر بالا، اگر دایره‌های سفید را حذف کنید، متوجه خواهید شد که دو دایره‌ی آبی کاملا هم‌اندازه هستند.

روانشناسی با ریچارد وایزمن

شما می‌توانید از نتایج این خطای دید استفاده کنید و وزن خود را کاهش دهید!  برایان ونزینک (Brian Wansink)، استاد روانشناسی دانشگاه استنفورد، در یک کمپ سلامتی و تندرستی دست به پژوهشی در این رابطه زد. در این پژوهش دو گروه از ساکنین این کمپ جامعه هدف بودند. به گروه اول بشقاب‌هایی با اندازه‎ی کوچکتر نسبت به گروه دوم داده شد و از هر دو گروه خواسته شد که برای صرف ناهار از خود پذیرایی کنند. پس از پایان مراسم ناهار مشخص شد که گروه دوم به اندازه‌ی ۱۶% بیشتر از گروه اول غذا مصرف کرده‌اند. هم‌چنین وقتی از اعضای دو گروه درباره‌ی میزان غذای مصرفی سوال شد، اکثر اعضای گروه دوم معتقد بودند که غذای کمتری نسبت به حالت معمول خورده‌اند؛ در حالی که اعضای گروه اول چنین اعتقادی نداشتند.

بنابراین زمانی که شما مقداری غذا در یک ظرف کوچک قرار می‌دهید، این مقدار بیشتر از آنچه که هست به نظر می‌رسد. برایان ونزینک در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که استفاده از یک بشقاب با قطر ۲۵ سانتی‌متر به جای یک بشقاب ۳۰ سانتی‌متری باعث می‌شود که افراد ۲۰% کمتر غذا بخورند. پس اگر قصد دارید بدون دردسر زیاد وزن کم کنید، از بشقاب‌های کوچکتر استفاده کنید.

شما بازدیدکننده‌ی عزیز می‌توانید ویدیوی این درس با ترجمه‌ی اختصاصی تن‌لیست را در کانال ما مشاهده فرمایید.

درباره نویسنده

سهراب محتاط

دانشجوی مهندسی برق. برای ارتباط با من از تلگرام استفاده کنید: SohrabMohtat@

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل شما محفوظ می ماند


*